12 mituri sau adevăruri despre zborurile low-cost

Saturday, January 05, 2013


Articolul ăsta l-am început prin martie, anul trecut, și abia acum m-am ambiționat să-l termin. Noroc cu cei care mă mai întreabă diverse despre cum e cu zborurile, low- sau high-cost, așa că m-am gândit c-ar fi util să le scriu.

Există mai multe criterii pe care le consider când îmi planific o vacanță, dar costul biletului de avion e cu siguranță unul din cele importante.

Alte două aspecte de luat în seamă sunt ora de plecare și dacă zborul e cu sau fără escală, mai ales dacă plimbarea e doar de un weekend.

Așadar, miturile sau adevărurile despre low-cost:

1. Low-cost e mai ieftin decât celelalte.

Teoretic da, practic depinde.

Dacă biletul e luat la ofertă, cel mai probabil ofertele low-cost sunt mai bune, dar nu întotdeauna coincid perioadele de promoții așa că nu ignorați ofertele celorlalte companii, al căror preț ar putea ieși mai bun decât un preț normal al celor low-cost.

2. Prețul din reclamă nu e niciodată cel real.

...decât dacă nu aveți pretenție de bagaj de cală și vă încadrați în datele lor. De obicei ofertele de genul 15 euro/segment sunt valabile pentru zboruri de 5-6 luni mai tarziu.

Prețurile din ofertele low-cost nu includ costul bagajului de cală, sau, în unele cazuri, nici pe cel al bagajului de mână, și nici taxele de plată.

Politica de bagaje a câtorva linii:

Wizz Air:

- Un bagaj de mână gratuit, de dimensiunea unui diplomat, adică un laptop + un portofel mai slim, sau o poșetă de aceleași dimensiuni.

- Cost bagaj de mână, de dimensiunea unei valize mici: 42 ron / persoană / segment.

- Cost bagaj de cală (32kg): 15/20/25/30 euro / persoană / segment, în funcție de durata și data zborului.

Mai multe detalii: http://wizzair.com/ro-RO/useful_information/baggage

Blue Air:

- Un bagaj de mână gratuit, de dimensiunea unei valize mici, de maxim 10kg.

- Cost bagaj de cală (32kg): 17/20 euro / persoană / segment, în funcție de data zborului.

Mai multe detalii: http://blueairweb.com/Conditii-De-Calatorie/

Ryan Air:

- Un bagaj de mână gratuit, de dimensiunea unei valize mici, de maxim 10kg.

- Cost pentru primul bagaj de cală (15kg): 15/25 euro / persoană / segment, în funcție de data zborului.

Mai multe detalii: http://www.ryanair.com/en/terms-and-conditions#article8

3. Zborurile sunt mai puțin sigure.

Accidente și incidente aviatice au fost de ambele părți, ba chiar cele mai grave din ultimii ani au fost la zboruri non-low-cost.

Am dat totuși peste un site cu incidente ale zborurilor low-cost și Ryanair pare să conducă detașat (http://lowcostaccidents.wordpress.com/). Eu cu Ryanair n-am zburat.

4. Pierd bagajele.

Bagajele se pierd, cel mai des, la escală, la mutarea lor dintr-o aeronavă în alta. Iar zborurile cu escală nu sunt practica companiilor low-cost, ci mai degrabă a celorlalte, care uneori sacrifică un bagaj-două în loc să provoace întârzieri cursei. Mie mi s-a întâmplat să-mi piardă bagajul cei de la Carpatair, iar părinții mei au pățit-o cu Alitalia.

5. Lista destinațiilor e limitată.

Și a companiilor non-low-cost de asemenea.

La începuturile conceptului, Spania și Italia, eventual Paris și Londra, erau principalele destinații, dar acum nu mai e cazul. Știați că pe harta Wizz Air se găsesc locații precum Geneva (Elveția) sau Oslo (Norvegia)?

6. Aeroporturile sunt la distanțe mai mari față de metropolă.

Asta da.

Dezavantajele sunt timpul, costul biletului de tren/autobuz, care, de obicei, nu este luat în calcul.

Totuși sunt și excepții: în București, unde se zice că e temporar; în Bruxelles, unde Blue Air zboară de pe Charleroi (cât o mai supraviețui Blue Air...); sau în Dublin unde este un singur aeroport.

Dacă închiriați mașină direct din aeroport, distanța nu mai e o problemă.

7. Orarul zborurilor e mai incomod.

Da, dar nu întotdeauna.

Am pățit-o de exemplu în Dublin, unde am ajuns în jur de 1am și a trebuit să luăm taxi până la cazare, dar faptul ca au mașini cu 7 locuri a scăzut rezonabil costul de fiecare.

8. Frecvența zborurilor pentru o anume destinație e mai redusă.

Da.

9. Aeronavele sunt mai înghesuite

Din cauza punctului 7, cursele low-cost folosesc aeronave mari, dar și cu scaunele mai înghesuite. Cei mai înalți sau claustrofobi s-ar putea să aibă o problemă.

10. Tot ce comanzi în avion se plătește.

Da, inclusiv apa.

11. Au întârzieri mai mari decât celelalte.

Mda. Eu am experimentat și întârzieri de 4-5 ore, de ambele dăți la Blue Air, asta acum câțiva ani. De cele mai multe ori întârzierile au legatură cu vremea, care e aceeași indiferent de costul biletului. Totuși, umblă vorba că zborurile non-low-cost au prioritate în fața celorlalte, dar cea mai mare prioritate o au aeronavele cu cel mai puțin combustibil la bord, deci diferențele pot fi de câteva minute.

12. Probleme la returnarea banilor în diverse situații.

Mamei i s-a întâmplat să nu decoleze avionul (Blue Air), când cu erupția vulcanului din Islanda, sau să i se anuleze cursa de la Air Valee, când au intrat ăștia în faliment înainte să și zboare. Norocoasă mama, nu? Oricum, și-a recuperat banii de ambele dăți. Eu, în schimb, nu mi-am putut recupera niciun euro când a trebuit să mă întorc în țară mai repede decât programat, cu mașina, pentru un zbor cu Carpatair care costase 350 euro dus-întors. Ziceau ei că dacă era la o clasă cu o treaptă mai sus îi recuperam. No comment.

În mare low-costul are avantajul prețului mai mic, dar fiți atenți chiar și la ofertele anunțate, care nu sunt întotdeauna ceea ce zic. Să vă așteptați și la alte probleme, cum ar fi aglomerația la check-in, la securitate, câteodată lipsa de amabilitate a personalului și altele. E un fel de ”rău cu rău, dar mai rău e fără rău”.

Vă urez un zbor plăcut și în siguranță, orice cursă veți alege!

You Might Also Like

9 comments

  1. Alexandra,

    Recunosc ca mi-a placut tare articolul. As vrea doar sa imi spun si eu "of"-ul legat de ultimul zbor cu BlueAir-ul, de acum 2 zile. Initial trebuia sa decolam de pe aeroportul din Bacau, dar ni s-a zis ca din cauza cetii, nu se stie exact ce se va intampla cu zborul nostru. Intr-un final s-a decis sa decolam din Bucuresti, urmand a fi transportati intre cele doua orase cu autocarele puse la dispozitie de catre companie. In cele 4 ore de asteptare in aerportul din Bacau, am aflat ca in ziua aceea (2 ianuarie 2013) nu s-a efectuat nici un zbor din Bacau. Unii pasageri ar fi fost transportati la Bucuresti, urmand a gasi o legatura de acolo sau de a se descurca pe cont propriu, unora li s-ar fi propus o sa vina la o data ulterioara sau unora li s-ar fi inapoiat banii de pe bilete, desi banii respectivi nu acopereau un nou bilet.
    Desi cu o intarziere de 9 ore, am fost tare fericita cand am aterizat in Dublin. Concluzionand, imi pare tare rau sa stiu ca o companie isi poate trata clientii cu atata indiferenta.
    Un an nou mai bun,
    Irina :)

    ReplyDelete
  2. Pfff, 9 ore?? Imi pare rau sa aud asta.
    Intr-adevar, ajunge sa te scoata din minti modul cum isi trateaza clientii, uneori. Totusi cand sunt probleme meteo, pe un aeroport cum e Bacau, care ma astept sa fie mai nepregatit tehnic decat Otopeni, nu sunt foarte multe solutii, decat cele pe care le-ai zis si tu: transport la Bucuresti, alta zi sau banii inapoi. Avantajul la companiile care nu sunt low-cost e ca ai optiunea sa iti ia bilet la alta companie, in aceeasi zi sau in alta.
    Un an minunat si zboruri fara incidente! :)

    ReplyDelete
  3. Buna, Alexandra. Chiar nu ma pot abtine sa nu comentez la acest articol. Sper sa nu te superi, insa avem pareri diferite si as vrea sa imi spun of-ul:))

    1. Low-cost e mai ieftin. Punct. Rareori gasesti bilete la companii de linie, la promotie, care sa concureze macar cu zilele normale de la low-cost. Trebuie sa stii cand sa cauti, este simplu! Normal ca daca tu vrei sa cumperi bilete de Craciun... asta este, ti-o asumi!:))

    2. Pretul din reclama este real! La el se adauga taxa de bagaj de cala si taxa de card. Asta stie oricine despre un low-cost, nu?! Biletele cele mai ieftine se gasesc cu 21 de zile inainte de data calatoriei, in zilele de marti si miercuri, sau vineri la ora 12. Sunt niste reguli. Cu 5-6 luni inainte este... aiurea sa-ti cumperi bilete de avion.

    3. Am zburat cu Ryanair - a fost cel mai bun zbor de pana acum (4,5 ore, din Tenerife in Paris). Insa am auzit si eu ca ar zbura cu limita de combustibil... In orice caz, nimeni nu risca nimic!

    4. Bagajele NU depind de compania aeriana, ci de personalul aeroportului respectiv. Se cam fura pe Italia, mai ales la Roma.

    5. True! Poti face si un traseu mai lung cu mai multe low-cost-uri. Wizz: Bucuresti - Londra, Ryanair: Londra - Tenerife:)

    6. Doar in unele cazuri, ca in Paris, de exemplu. Iar preturile la bus nu sunt chiar foarte mari!

    7. Uneori, da. Insa nu e valabil doar pt low-cost. Am zburat cu Qatar si am stat doua nopti prin aeroportul din Doha.

    8. E mai redusa decat ce? Vrei sa spui, de exemplu, ca sunt mai putine zboruri low-cost spre Londra, decat cu British sau Tarom? Look again!

    9. Complet fals! Cel mai bine am zburat cu low-cost-uri: Ryanair, BlueAir, Vueling si Wizz. Companii de linie stiu muuulte care nu sunt ok... din punctul asta de vedere.

    10. Pai e low-cost, nu?? Cine se gandeste ca plateste 200 de lei dus-intors pana la Roma si mai bea si mananca si pe saturate? O apa e 1.5 -2 euro, lumea cumpara, nu e un capat de tara. In Paris, la o terasa, o apa e 3 euro...

    11. Intarzierile datorate vremii... ce legatura au cu o companie, fie ea low-cost sau de linie?? Este vremea rea, nu pleaca nimeni! Comandantul hotaraste si nu compania aeriana! Si eu am stat 4 ore in Paris din cauza unei furtuni de zapada din Romania,,, dar, sincer, chiar nu vroiam sa zbor atunci! Si am stat si o noapte intreaga in Tenerife din cauza unei greve la o companie de linie... Se intampla!

    12. Nu a fost cazul, deci nu ma pronunt!

    Sper ca nu te-ai suparat pe mine:)

    ReplyDelete
  4. Ioana,
    In primul rand, nu m-am suparat. :) Ca doar nu le iau personal, mai putin comentariul de la punctul 2, care imi cam jigneste cititorii, pe cei care nu stiu pe de rost politica de bagaje a fiecarui low-cost, mai ales de cand cu modificarea de la Wizz cu bagajul de mana mic si mare. In plus, alegerea nu e intotdeauna intre a zbura cu low-cost sau cu cele de linie, ci chiar intre a zbura sau nu, caz in care e bine sa fie stiute toate costurile implicate. Voi testa si eu treaba cu 21 de zile, desi are cam multe variabile. 21 de zile inainte de care din zboruri, dus sau intors? E valabil numai pentru low-cost? Asta inseamna ca la ora 12 le pica site-ul? La 12:30 e acelasi pret?
    Nu mai iau la rand toate punctele (poate data viitoare scriu mai putine :) ), dar tot mai am cateva observatii.
    4. E drept ca n-am zis expres ca pierderea bagajelor nu depinde de compania aeriana, dar sunt de acord. Am insistat, totusi, ca e mai probabil sa se intample cand ai o escala.
    8. Londra e populara, dar sunt destinatii cu un zbor pe saptamana. Chiar si 2-3 sa fie, cand zilele de concediu sunt doar 21 e important sa poti pleca sambata si sa te intorci duminica.
    9. O fi fost o senzatie a mea pentru ca, de obicei, aeronavele merg la capacitate maxima si sunt aglomerate cu bagaje mari de mana.
    10. Era doar o afirmatie, din nou pentru managementul asteptarilor.
    11. Cand am zis "indiferent de costul biletului", exact la asta m-am referit, ca vremea e aceeasi pentru toate cursele.
    Toate bune si merci de comentarii!

    ReplyDelete
  5. Ioana, inca ceva. :)
    Punctul 9 nu e "complet fals", eventual partial fals. Am google-it flota de la Wizz, Blue, Swiss, Lufthansa si Austrian (dintre cele cu care am zburat eu) si am gasit ca aeronavele Blue si Wizz sunt varianta "dense" (adica numar mai mare de scaune), in timp ce Swiss, Lufthansa si Austrian au "typical", ceea ce inseamna o diferenta de 8-12 scaune, in functie de tipul aeronavei.

    ReplyDelete
  6. Cu siguranță, sunt niște sfaturi extrem de uitle. Trebuie să fim atenți când procurăm biletele. Mult succes!

    ReplyDelete
  7. Polemica la punctul 9? (eu stiam doar despre punctul 8, de la Timisoara, prin 1989...) ei bine, punctul 9 al tau (Alexandra)...este perfect adevarat! necredinciosii pot verifica pe Seatguru sau pe Skytrax, cu cifre pe fiecare companie aeriana; imi par surse mult mai credibile decat un fan low-cost :)
    Apropo, stiati ca Marea companie aeriana Low-cost wizzair intentioneaza sa puna si taxa pentru privitul pe hublou? (nu-s sursa credibila, dar poate le dau idei...)
    Poate ca exista si experti in low-cost, dar senzatia mea e ca cititorii tai nu-s cei ce calatoresc oricum, cu orice si...oriunde.
    Comparam Swiss cu wizz? Pai in afara de usoara rezonanta comuna, se aseamana precum un autocar civilizat cu un maxi-taxi pre-orasenesc, in care stai in picioare si te 'imbeti' cu aromele co-calatorilor (...) Sa mai vorbim despre seriozitate, punctualitate si respectul fata de pasager? Despre japca practicata cu bagaje, check-in, telefoane call-center cu supra-taxa la care apesi tasta 7(da, sapte) ca sa discuti cu operator in limba romana si iti raspunde cineva in spaniola, care fac overbooking in ajun de Craciun si iti ofera zbor peste 5 zile si de la care te lupti mai bine de o luna sa iti recuperezi apoi banii? Daca platesti 30 euro dus intors pt zbor in Europa (mai ieftin decat costul de operare)....ceva miroase putred!
    Vrei sa nu iti incepi vacanta cu nervi? Incepe prin a te respecta pe tine insuti/insati, plateste cateva zeci de euro in plus si calatoreste relaxat si cu placere.
    Mai sunt multe de spus/scris, dar nu ma erijez in a face campanie anti low-cost, se descurca chiar ei mai bine in acest sens.....
    Drumuri bune si scrieri inspirate, Alexandra!

    ReplyDelete
  8. Buna ziua, as dori sa-mi impartasesc cu cei de aici experienta mea foarte neplacuta cu cei de la BlueAir.

    La o cursa Bruxelles (un aeroport unde se poate intampla orice si oricand, neprofesionisti total si sper sa nu mai ajug pe acolo niciodata) - Bacau (un aeroport mic unde nici macar PIR nu primeste daca iti este pierdut bagajul la cala) mi-a fost pierdut bagajul la cala, care dupa zeci de telefoane la blueair, bacau, bucuresti, bruxelles, roma si dupa ce eu i-am informat pe cei de la blueair unde se afla bagajul, l-am recuperat din aeroportul din Bruxelles dupa 2 saptamani intr-o stare deflorabila (valiza samsonite care a fost desfacuta cu surubelnita si i-au stricat incuietoarea).
    In urma acestui incident am facut o sesizare la blueair ca sa-mi recuperez daunele, atata morale cat si materiale (mi-au stricat vacanta, am cheltuit bani pe haine, telefon, combustibil, valiza si timpul care pentru toti costa bani)
    In urma sesizarii am fost contactat de cei de la blueair de pe o adresa de mail la care se nu putea raspunde (nici pana acum nu raspuns de ce fac asta).
    Bineinteles ca nu mi-au raspuns nici pana in ziua de azi chiar daca le-am mai facut o sesizare si le-am trimit si pe adresa lor de mail care a fost scrisa
    asa, am dat copy/paste din mail-ul primit de la ei cand am facut sesizarea:
    ---------------------------------------------------------------------------------------------
    Buna dimineata,
    Pentru intocmirea dosarului de despagubire va rugam sa ne transmiteti la adresa de emailll@aerokraft.ro urmatoarele documente:

    - Copie dupa reclamatia facuta in aeroport (P.I.R.),
    - Copie dupa pasaport sau carte de identitate,
    - Poze cu bagajul deteriorat
    Orice reclamatie inregistrata la compania noastra cu toate dovezile necesare atasate, urmeaza sa fie solutionata in termen de 30 de zile de la data primirii acesteia.
    Cu respect,).
    --------------------------------------------------------------------------------------------
    Dumneavoastra deduceti mail-ul lor? Sau e bataie de joc la adresa mea?

    In fine, am luat legatura cu reprezentantul blueair din bruxelles care mi-a trasmis "neoficial" ca nu am sa fiu despagubit cu nimic pentru ca eu sunt cel vinovat ca valiza a depasit cu 1,4kg greutatea admisa de aeroportul bruxelles. Dar de ce au acceptat-o la check-in????
    Adevarat???? Atunci de ce au trimis valiza la Roma in ideea sa ajunga la bacau????

    Este o bataie de joc ceea ce s-a intamplat, este o companie lowcost, corect, dar nu ne batem joc de calatori.
    Este inadmisibil ce se intampla in aceasta companie care se pare ca are prea multi clienti, eu am sa fiu cel vinovat de ceea ce o sa se intample si de acum inainte cu aceasta companie, va promit asta tuturor, mai ales celor din conducerea Blueair.

    PS. Astept un raspuns, de data asta "oficial" de la blueair.
    Aceasta situatie nu o sa se incheie aici, toate documentele, convorbirile inregistrate, chitante, vor ajunge la un avocat.

    Toate bune,
    Valentin Mangalagiu

    ReplyDelete