O zi perfectă în Islanda

Sunday, May 27, 2012

Sudul Islandei - Aprilie, 2012

Era joi, 19 aprilie. Întâia zi de joi de după 18 aprilie este sărbătorită de islandezi ca prima zi de vară, așadar se anunța o zi festivă. Pe la orele dimineții, pe străzile Reykjavik-ului era liniște și pustiu, iar noi căutam din greu un loc de parcare gratuit, aproape de buticurile de suveniruri. Am fi plătit o oră de parcare, după ce am pățit-o să lăsăm mașina în fața hostelului în prima noapte și să găsim amendă a doua zi. Dar cine înțelege islandeză ca să folosească parco-metrul? Numai că, fiind sărbătoare națională, parcările erau oricum gratuite, ceea ce ne-am dat seama într-un târziu.

Mi-ar fi plăcut să văd cum petrec islandezii o astfel de zi festivă, dar intuiția îmi spune că mulți aleg o ieșire în natură, astfel că orașul rămâne chiar mai aerisit decât de obicei. Nu am întârziat prea mult prin Reykjavik, căci ne aștepta un drum de 750km. E o distanță la care încercam să nu reflectăm prea mult, pentru a nu da înapoi de la ceea ce aveam să numim o zi perfectă.

Sudul Islandei

Am ales direcția sud-sud-est, pe ring road, drumul care înconjoară insula, pe care bifasem câteva obiective de văzut. Nu am încărcat foarte mult lista de obiective, lăsând o mică rezervă pentru spontaneitatea peisajului islandez.

O primă surpriză a fost cascada Seljalandsfoss, cea care are o potecă prin spatele perdelei de apă. Ca un detaliu practic, e bine să aveți pelerină de ploaie și pantaloni de schimb. De altfel, și noi am trecut la echipamentul de back-up după plimbarea de 10 minute.

Cascada Seljalandsfoss, Islanda

Tot pe coasta de sud a insulei am găsit și faimoasele case acoperite cu gazon, pe care le căutasem în Hafnir, în vestul peninsulei Reykjanes. Tradiția acestor case e veche de peste 1000 de ani și a apărut din nevoia de a izola locuințele de vânt și frig. În lipsa unor materiale mai solide, pe un pământ fără păduri întinse, unde și lemnul e o resursă limitată, locuitorii insulei au găsit o soluție ce a rezistat până în secolul 20. În astfel de condiții peșterile și chiar stâncile deveneau importante piese în construcție. Despre peștera Rutshellir se spune că ar fi cea mai veche locuință omenească existentă încă în Islanda, care mai servește acum doar pentru păstrarea fânului peste iarnă. O fermă de oi a fost ridicată în jurul peșterii, cu un staul la intrare și casele în spate, sprijinite de stânci.

Pestera Rutshellir, Islanda

Primele în capul listei de vizitat erau plajele negre de la Vik, cu tot cu impozantele stânci ce le delimitează. Există două drumuri care se abat de la ring-road spre coastă, unul cu puțin înainte de orășelul Vik, iar celălalt chiar prin Vik. Cel dintâi urcă pe stânci, către un loc de panoramă asupra plajelor. Acolo sus, nu mă pot decide ce era mai înfricoșător între peretele vertical ce se ridica din mare, valurile puternice ce aruncau apă până peste stânci și vântul pe care nu l-am simțit nicăieri atât de puternic.

Plajele negre - Vik, Islanda

Oarecum alungați de vânt, am plecat spre Vik i Myrdal, pentru a și păși pe faimoasele plaje cu nisip negru. Vik este singura localitate fără port de pe coasta Islandei, port care, dacă ar exista, ar distrage poate atenția de la natura locurilor.

Următoarea destinație: Parcul național Skaftafell. Nu era timp pentru prea multe drumeții prin parc, deși ar fi destule de văzut. Am ales doar cascada Svartifoss (Cascada neagră), cea care cade peste coloanele de bazalt.

Parcul national Skaftafell, Islanda

După o plimbare de o oră și jumătate, am continuat traseul către ultimul obiectiv din listă, laguna de gheață Jokulsarlon. Aflată în sudul parcului național Vatnajokull, laguna este unul din cele mai adânci lacuri ale insulei și este acoperită de o multitudine de blocuri de gheață desprinse din ghețarul Brejdamerkurjokull. Wikipedia zice că distanța până la vărsarea în ocean este de 1.5km. Noi am parcurs-o în maxim 10 minute, deci poate fi chiar mai mică.

Laguna de gheata Jokulsarlon, Islanda

În aprilie încă nu se fac plimbări cu barca printre blocurile de gheață, așa că locul nu e aglomerat de turiști, poate încă două-trei perechi de tineri care se plimbau pe malul apei. Singurele care au întrerupt liniștea au fost ceea ce păreau două focuri de armă, undeva mai departe de apă, spre calota glaciară. În încercarea de a-mi da seama ce s-ar putea vâna în Islanda, mi-am adus aminte de vulpea arctică, singurul mamifer nativ al insulei, venit încă din epoca de gheață. Mai ales în preajma localităților, pentru că ataca turmele de oi, de-a lungul anilor ea a fost intens vânată. Evident, e doar o presupunere că ceea ce am auzit noi era îndreptat către o vulpe.

Chiar când ne pregăteam de plecare, am observat ceva negru, ce plutea pe apă, nici piatră, nici gheață: o focă! Când am exclamat, ne-a văzut, așa că a dispărut pentru scurt timp. Am avut răbdare să revină. Erau de fapt mai multe, dar una singură s-a arătat mai curioasă și s-a apropiat de mal. Ba chiar ne-a făcut și un mic spectacol, cu sunete, sărituri și rostogoliri, fie ca o revoltă că i-am invadat spațiul, fie ca o răsplată pentru răbdarea noastră. (video)

Foca la Laguna de gheata Jokulsarlon, Islanda

Și cum altfel se putea încheia o zi perfectă decât cu cea mult căutată și așteptată, aurora boreală. Iar ca o confirmare, pe drumul de întoarcere am ascultat la radio: Just a perfect day.