Împrejurimile orașului Lausanne

Thursday, April 12, 2012

Vara, 2009

Așa cum am promis, revin cu povestiri din Elveția. E țara pe care mi-o amintesc de fiecare dată când sunt cu gândul la călătorii și pe care vreau s-o revăd și, mai ales, să-i vizitez locurile în care nu am ajuns.

Și pentru că în articolul anterior am descris ușor evaziv portul Ouchy din Lausanne, simt că îi datorez primele rânduri din cel de-al doilea articol pe subiectul Elveției. Așadar, Ouchy e locul care dă orașului aerul meridional și care forfotește la orice oră. Sunt fie turiștii sau localnicii ieșiți la promenadă pe malul lacului, fie vasele de croazieră, bărcile sau iahturile din port, fie păsările care-și dispută prada.

Portul Ouchy din Lausanne, Elvetia

În secolul al 12-lea, în Ouchy a fost construit Chateau d’Ouchy (Castelul din Ouchy), din care se mai păstrează doar turnul Donjon, și care a fost transformat în hotel în secolul al 19-lea, perioadă în care portul începea să devină un loc preferat pentru vacanțe. De altfel, Chateau d’Ouchy oferă în continuare servicii hoteliere.

La începuturile lui, portul avea ca principală activitate pescuitul, dezvoltându-se în timp până la ceea ce este astăzi, servind în prezent numeroase iahturi private, ambarcațiuni de agrement, dar mai ales vase comerciale naționale și internaționale, între Lausanne și malul francez al lacului Geneva.

Într-una din ieșirile de seară la Ouchy, am hotărât absolut spontan să facem o vizită în orașul Evian-les-bains, în Franța. Am avut noroc să ne sincronizăm cu orarul vaporului, astfel să putem prinde și căteva ore de plimbare până la ultimul vas de întoarcere. Localitatea este cunoscută în primul rând datorită brand-ului de apă minerală de lux Evian, care își are sursele în izvoarele din oraș. Datorită acelorași izvoare, orașul a devenit și o importantă stațiune balneară, preferată chiar de personalități regale.

Ajungând la o oră așa târzie, nu am putut profita de ceea ce face faimos orașul, dar ne-am plimbat pe străzile înguste și cochete din centrul Evian, am găsit catedrala Notre-Damme și am văzut apusul peste lac. Poate într-o viitoare vizită diurnă mă voi bucura și de băile termale.

Lacul Leman (Geneva), Elvetia

Evian, Franta

Revenind la acel Lausanne care e un bun punct de plecare către alte destinații apropiate, ajung la povestea unei excursii la amintirea căreia retrăiesc starea de relaxare și de lipsă de griji. Am plecat cu bicicletele din Ouchy, în lungul lacului, spre Pully, deci spre est. Făceam pauze lungi și dese, să mai admirăm o pasăre, să mai aruncăm o piatră sau să ne mai înghețe puțin picioarele în apa cam rece a lacului.

Malul lacului Leman (Geneva), Elvetia

Peisajul semăna de la un kilometru la altul, totuși fără să devină monoton. În stânga aveam câmpuri întinse de viță de vie, iar în dreapta lacul. Regiunea Lavaux, de la Lutry până la Saint-Saphorin, mărginită de regiunile Lausanne și Vevey, este o importantă zonă viticolă din Elveția. Câmpurile terasate din Lavaux, al căror principal soi de struguri este Chasselas, au intrat în iunie 2007 în patrimoniul UNESCO.

O altă zi, o nouă experiență. Într-o dimineață de weekend, după un drum de jumătate de oră cu trenul de la Lausanne, am ajuns în Montreux. Numele orașului s-ar putea să vă fie cunoscut de la festivalul de jazz pe care-l găzduiește în fiecare an. Iar după câteva conversații în franceză pentru indicații de direcție, ne-am urcat în autobuzul spre principalul obiectiv: Chateau de Chillon.

Montreux, Elvetia

Castelul Chillon, Montreux, Elvetia

Castelul, construit pe malul lacului Leman, a fost pentru prima dată atestat documentar în 1150, într-o cartă ce dovedește influența casei regale Savoia asupra zonei din lungul lacului încă din secolul al 12-lea. Monumentul a fost ocupat în timp de diferite puteri, astfel că istoria lui se împarte în trei importante perioade: ocupația casei Savoia, perioada berneză (Bernese) și administrația cantonului Vaud.

Despre aceeași fortăreață vorbește și poetul englez Lord Byron în poemul Prizonierul de la Chillon, inspirat de viața istoricului elvețian François Bonivard care a fost încarcerat în castelul de la Chillon între 1530 și 1536.

În afară de a fi impresionant prin poziție și grandoare, castelul este și foarte bine organizat pentru vizitare, cu un ghid de 2-3 pagini ce documentează sumar, dar la obiect, diferitele săli de parcurs și pentru care se recomandă o anume ordine. Am înțeles repede utilitatea traseului, altfel fiind foarte ușor să te rătăcești sau să ratezi importante obiective.

Elveția îmi trezește de fiecare dată nostalgii și poftă de vacanță. Și pentru că vacanța e atât de aproape, foarte aproape (!), următoarele rânduri îmi sunt și mie complet necunoscute.