Comana, parcul natural de lângă București

Sunday, March 25, 2012

Septembrie, 2010 & Martie, 2012

Întreg domeniul Comana, care cuprinde satul, mănăstirea, pădurea și balta, se află la 30km de București. Acum doi ani, când am vizitat pentru prima dată zona, am înțeles de ce am aflat atât de târziu despre Comana. Farmecul locurilor e să rămână neatinse.

Balta Comana, Parcul natural Comana, Giurgiu

Mănăstirea de la Comana, ctitorită de Vlad Țepeș în anul 1461, a fost ridicată pe o insulă a bălții Comana, dar din cauza fundației precare, în mlaștină, a ajuns în stadiu de ruină în mai puțin de un secol. În 1588, boierul Radu Șerban a început reconstrucția mănăstirii, iar zeci de ani mai târziu, în 1699, Șerban Cantacuzino a avut o contribuție considerabilă la restaurarea monumentului.

După numeroase cicluri de degradare și apoi refacere a edificiului, singurele elemente care s-au mai păstrat de la construcția inițială sunt chiliile de la nord și vest, restaurate, zidul de la răsărit și fragmentul de zid lipit de turn.

Într-unul din beciurile mănăstirii a fost amenajat un mic muzeu, cu câteva elemente de istorie și obiecte meșteșugărești sau piese vestimentare vechi, păstrate sau descoperite în zona Comanei.

La 5km de sat, am găsit anul ăsta un complex cu hotel, restaurant și parc amenajat, care nu erau acum 2 ani, făcând parte dintr-un proiect amplu de reamenajare a zonei. Un domn care se plimba pe aleile parcului într-un golf cart a văzut interesul nostru pentru spațiul nou amenajat și a insistat să ne facă un tur al hotelului nou deschis, hotelul fiind de fapt o redecorare a fostei pensiuni Casa Comana. Am apreciat podelele și mobilierul din lemn, cu pictura pe lemn având ca element central bujorul românesc. Piesele au fost realizate o parte la Chichiș, județul Covasna, iar altă parte chiar la atelierul din Comana.

Salonul din pădure este numele restaurantului, pe care l-am găsit pregătit să primească vizita a 250 de excursioniști. Au amenajat și o mică terasă, pentru o cafea și o gură de aer curat. Spațiul de la intrarea în curte urmează să fie transformat în parc de aventură, cu trasee de cățărat în copaci și mers pe sfori.

Dacă ajungeți în zonă, îndrăzniți să urmați aleile parcului spre partea mai sălbatică, pe malul unui ochi de apă, și veți ajunge la frumoasa deltă a Neajlovului.

Delta Neajlovului, Parcul natural Comana, Giurgiu

Cu un sentiment de satisfacție că există interes față de astfel de petice de natură, dar cu teamă că mâna omului le-ar putea altera, am ieșit din curtea amenajată pentru a merge să revedem piesa de rezistență a domeniului – parcul natural Comana.

Ceea ce se numește Parcul natural Comana se întinde pe o suprafață de aproximativ 25000ha, și cuprinde inclusiv așezările rurale, terenurile agricole și islazurile, dar cu grade diferite de restricție. Totuși, de interes deosebit sunt zona împădurită, cu rezervația naturală de ghimpe și de bujor românesc, și balta Comanei, care e a doua ca biodiversitate din România, după Delta Dunării. În fiecare an, 141 de specii de păsări și 13 specii de pești își au locul în întinsa baltă. Diferite puncte de observare a păsărilor au fost ridicate, fie în mijlocul apei, fie la câțiva metri înălțime față de sol.

Am mers cam jumătate de oră pe un drum prin pădure, accesibil și cu mașina, de altfel așa l-am parcurs la prima noastră vizită în parc, motiv pentru care a părut mult mai lung a doua oară. Obiectivul era o amintire de acum 2 ani a unui traseu prin mlaștină, printre tulpini de stuf, amenajat sumar cu scânduri, una mai subțire, alta mai îngustă și toate putrezite. Când am ajuns la primul traseu de acces în deltă am avut o dezamăgire: ceea ce așteptam să fie simple scânduri aruncate în apă avea acum pavele și un podeț lung de lemn, ceea ce s-ar potrivi într-un parc urban, și mai puțin într-o așa sălbăticie.

Continuând drumul prin pădure, să vedem ce a mai rămas și din cabana Fântâna cu Nuc, am ajuns la o altă trecere prin apă, mult mai discretă. Asta era de fapt cea din amintiri! E drept că pe un copac era bătută în cuie o pancartă de avertizare că drumul este dezafectat și că nu se recomandă parcurgerea lui. Totuși m-am bucurat să-l găsesc imposibil de parcurs, în locul unuia refăcut ca cel de înainte.

Parcul natural Comana, Giurgiu

Când am ajuns la cabana Fântâna cu nuc, cea despre care am citit că ar fi sediul parcului, am dat peste Accesul interzis scris pe o poartă întredeschisă. Ignorând semnul și sperând că nu e păzită de vreun animal periculos, am intrat în curte. Era totuși păzită, dar de gâște, una mai agresivă decât cealaltă. Pericolul nu a fost greu de depășit, așa că am putut ajunge și la foișorul de observare a păsărilor. Din păcate nu e încă sezonul păsărilor, așa că ne-am mulțumit să ne odihnim la umbră, în curtea cabanei.

Fantana cu Nuc, Parcul natural Comana, Giurgiu

Am încheiat ziua cu o cină și un superb apus la terasa restaurantului Hanul lui Vlad Țepeș, de pe malul râului Neajlov.